Sökmotoroptimering Upplands Väsby

Googles förstaplats till lägsta priset


Hej!


Google har ca. 200 rankingfaktorer. Jag vet vilka rankingfaktorer som väger tyngst och genom att anpassa er sökmotoroptimering(även kallat sökoptimering och SEO) efter de tyngsta rankingfaktorerna är det enklast och billigast att nå Googles förstaplats(timpriset ligger på 500 kr.). Den här tekniken gör det lätt att nå förstaplatsen t.o.m. i Stockholm, i de hårdast konkurrerande branscherna. Tekniken kallas också strategisk SEO.


Jag sökmotoroptimerar e-handel, och hemsidor i alla sorters CMS som WordPress, Joomla, ... Allt med hög konverteringsgrad. Jag kan också göra anpassningar, med program i bl.a. PHP, utseende i HTML,  HTML5 och CSS, m.m.


Allt sker professionellt, med garanterat strategiskt resultat. Seriöst, utan fusk med länkfarmar och låtsassidor.


Syns man inte, finns man inte. Ring nu och bli synliga  på Google.



Välkomna, hälsar Ulf!


Erbjudande till privatpersoner


Windows 7 end of life - ett bättre gratisalternativ finns!


När det gäller hemmabruk av operativsystem, har Linux Ubuntu i tester internationellt, visat sig vara överlägsen både Windows 10 och 11, då den är enklare, snabbare, säkrare, stabilare, mer flexibel, .... Nackdelen har varit omständiga installationer, men den biten har man kommit runt.


Mer än hälften av världen använder sig redan av Linux på ett eller annat sätt(ingår i allt från mikrovågsugnar till rymdstationer, används av flest regeringar, ....).


Vill man, kan man installera Linux Ubuntu på en USB-sticka och

därifrån prova på det hela innan man bestämmer sig.


Windows med Office kostar i dagsläget minst 1500 kr. För 1000 kr. kan jag göra hembesök, installera och utbilda i det som behövs om Linux Ubuntu.

 

Tjänster för privatpersoner och mindre företag


Behöver du proffsig och billig hjälp? I dagsläget gör jag följande:


• Installation av Windows, Mac OS och Linux Ubuntu(Ubuntu är i klass med Windows, men är gratis)

• Installation och uppdateringar av nätverk, mjuk- och hårdvara

• Snabbar upp datorer med prestandaproblem

• Hårdvaru- och nätverksproblem, reparation av hårdvara  och rengöring av igensatta fläktar

• Åtgärder problem med dator och data

• Alla former av support och service

• Bygger säljande hemsidor(med specialisering på WordPress och Joomla) och e-handel(bl.a. Storefront, WooCommerce, VirtueMart och Tictail, med de flesta betallösningar, som exempelvis Klarnas snabbkassa, DIBS, Payson, Paypal, Swish och American Express). Designen blir skräddarsydd, med personlig logga, snygg startbild, sökmotoroptimering(även kallat sökoptimering och SEO), adWords i Google, sociala medier, m.m. Jag tillverkar en komplett lösning som är modern och strategisk. Responsiva sidor(anpassning till mobil, platta och dator), får ni på köpet.

• Virusrensning och backup

• Test, dokumentation och översättning till och från engelska

• Jobbar som teknisk skribent(svenska och engelska), översätter till och från engelska och korrekturläser

• Utbildning(är utbildad i presentationsteknik)

• Rådgivning och hjälp med inköp av datorer och mjukvara

• Det mesta - fråga bara


I hela Storstockholm gör jag även hembesök eller kommer till kontoret. Mitt kontor ligger i Upplands Väsby.


Timpriset är 500 kronor.




Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering(även kallad sökoptimering och SEO från engelskans Search Engine Optimization) är konsten att få en webbsida att ranka så bra som möjligt i resultaten från sökmotorernas sökningar på sökord och sökordsfraser. Oftast handlar det om att synas lokalt. Google är den mest krävande sökmotorn att anpassa sig till, så det räcker med att jobba mot den. Enklaste och därmed det effektivaste sättet att få till sin sökmotoroptimering är att anpassa webbplatsen den till de ca. 10 tyngsta rankingfaktorerna som Google utgår ifrån vid sökningar - det handlar om totalt ca. 200 rankingfaktorer. Det här tillvägagångssättet kallas också strategisk SEO.


En av de tyngsta rankingfaktorerna är mobilanpassning. Det vill bl.a. till att sidor laddar snabbt i webbläsaren. Under 2 sekunder ses som optimalt, speciellt för e-handel. En laddtid på 2 sekunder(3 sekunder på mobilen) eller mer, kan göra att man är kokt, då besökarna upplever att de är för långsamma.  I dagsläget, laddar sidor i snitt ~ 2,5 sekund på datorn och ~ 8.5 sekund på mobilen. Länkar till och från sidor är en annan väldigt viktig rankingfaktor. Sökmotorerna försöker lista ut hur starka  länkar är, beroende på hur relevanta och populära de är. När det handlar om vilka inlänkar som ska väljas, har företaget Semrush mycket bra koll på hur webbplatser rankas. Vid en närmare titt på Sverige, ser man hur stor betydelse YouTube har fått: www.semrush.com/trending-websites/se/all


Google har valt att lyfta fram besökarnas upplevelse och då blir även innehållet en av de viktigaste rankingfaktorerna. Wikipedia har en bra förklaring av olika begrepp, som exempelvis metoder för sökmotoroptimering: https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6kmotoroptimering


Jag har jobbat med sökmotoroptimering sen 2013. Det började av en slump. En kompis som jobbade hos Google med sökmotoroptimering när de startade i Kalifornien 1998, tipsade om att lära sig ranking genom att testa allt. Det gjorde jag, men det tog flera år att bemästra rankingen. Varför då? Jo:


När en sida är ny för Google, kan det ta 3-6 månader innan den rankar. Det beror mycket på konkurrensen inom sidans ämne. Jag brukar få sidorna att ranka efter 2 månader, men då har jag gjort ett proffsigt jobb vad gäller innehåll och sökmotoroptimering. Vill man synas snabbare när sidan är ny för Google, kan man ta till Google AdWords.


När en sida väl rankar, tar det bara 1-2 veckor för förändringar att rankas.


Sökmotoroptimering är en viktig del av internetmarknadsföring(även kallad digital marknadsföring).


Google skruvar i stort sett hela tiden på sina rankingfaktorer, så vips försvinner, förändras eller läggs rankingfaktorer till. Det bästa sättet att hänga med i utvecklingen är att testa ut Googles sökuppdateringar och andra idéer. Här är en bra sammanfattning av Googles sökuppdateringar: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Google_Search

I och med sökuppdateringen RankBrain, som släpptes gradvis från början till mitten på 2015, så introduceras maskininlärning och neurala nätverk. Rankbrain lär sig i bakgrundsjobb av tidigare sökningar. Nu behöver en ny webbplats synas rejält i minst 2 månader av Google innan den rankas. Den bästa taktiken att komma bra till, är att visa på säkerhet och det gör man genom att använda sig av säker överföring(med säker menas SSL, eller https:// som det står i början på webbplatsens adress, högst upp i webbläsaren, när man går in på sidan) för besökarna. Ett annat bra sätt att få mer trafik i början är att betala för den med Google Ads(f.d. AdWords).


Något som fick mig att bli överlycklig, var när min webbplats rankade oväntat högt första gången den publicerades. Det som händer när något är nytt för första gången, är att Google ser det som en stor mängd nyheter och rankar den högre än normalt en kort tid. Rankingen planar sedan sakta ut och det kan handla om en hel sida. De stora webbhotellen publicerar automatiskt innehåll till sökmotorerna.


Något många glömmer är att Google kommer ihåg ens tidigare sökningar i webbläsaren. Det du har sökt på tidigare och liknande kommer bättre till i sökresultaten. När man har testat ens placering 100 gånger, kan sidan ligga väldigt bra till. Då är det bara att rensa historiken. För att behålla historiken, är det bara att surfa anonymt.


Backlinko(bemästrar sökmotoroptimering) undersökte hur klicken fördelades vid 4 miljoner Google-sökningar och man ser hur viktig förstaplatsen är:



















 








I snitt är konverteringsgraden(hur många som väljer att klicka på ett sökresultat) mer än 20 gånger högre från sök än från sociala medier på datorn(Källa: https://www.webfx.com/blog/marketing/what-is-a-good-conversion-rate/?utm_source=referral&utm_medium=leadoo-com&utm_campaign=conversion-benchmarks-article#).


TV var tidigare den ledande marknadsföringskanalen, men nu går ungefär 50% av företagens marknadsföringsbudget till sök. 


Google har i dagsläget ~ 90 procent av söktrafiken i Sverige. Bing har ~ 6 procent, och Yahoo och DuckDuckGo vardera ~ 1 procent.

Här finns dagsfärsk info: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/sweden